دیزاین رنگ نارنجی در معماری و دکوراسیون داخلی

برای استفاده از خدمات طراحی دکوراسیون داخلی آرکیدلایت کلیک کنید

نارنجی رنگی است که اغلب اوقات در طراحی داخلی نادیده گرفته می‌شود، اما باید بگوییم که استفاده درست از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی می‌تواند معجزه کند و فضایی گرم و دلپذیر پدید می‌آورد. نارنجی به خاطر ماهیت شاد، روی احساسات و خلق‌وخوی افراد تاثیر می‌گذارد. کمی عمیق شوید روی رنگ نارنجی، این رنگ شما را به شادی، خوش‌رویی و هیجان دعوت می‌کند.

با روش‌های مختلف می‌توان از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی استفاده کرد؛ مثلا عناصر دکوری نارنجی باشد منسوجات مثل پرده، مبلمان یا کوسن‌ها را نارنجی در نظر گرفت. البته مهم است که صحیح استفاده شود تا فضایی جسورانه و پرجنب‌وجوش بسازید. اگر بازهم این سوال را از خود می‌پرسید که چرا باید رنگ نارنجی برای دیزاین داخلی خود استفاده کنیم، تا انتهای این مطلب از آرکیلایت (گروه تخصصی طراحی داخلی با مدیریت نغمه حسینی) همراه شوید.

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

5 دلیل برای استفاده از رنگ نارنجی در طراحی داخلی

گاهی اوقات که نیاز دارید تا یک تغیر اساسی در زندگی خود ایجاد کنید، تغییر دکوراسیون آن هم با انتخاب یک رنگ پرانرژی مثل نارنجی می‌تواند محیط خانه را شاد و دلپذیر کند. اگر از دوستداران سبک مدرن و اسکاندیناوری هستید، به دنبال سایه‌های نارنجی باشید.

به قول پابلو پیکاسو «رنگ‌ها روی احساسات ما تاثیر دارند». این یعنی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی فراتر از این هستند که تنها روی محیط تاثیر بگذارند و می‌توانند روی احساسات، خلق‌وخو و حتی سلامت فیزیولوژیکی ما را تحت تاثیر قرار دهند. دلایلی که می‌تواند شما را مجاب به استفاده از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی کند را مطالعه کنید:

روی بروز احساسات ناگهانی تاثیر می‌گذارد

آوردن رنگ‌های تازه‌ای که نشات گرفته از طبیعت هستند، تاثیر مثبتی روی خلق‌وخوی ما دارد. نیازی نیست که زیاده‌روی کنید، برای استفاده از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی می‌توانید با یک دیزاین کوچک مثلا یک دکوری نارنجی در فضا تحول ایجاد کنید.

تعادل عاطفی برقرار خواهید کرد

رنگ‌ها واکنش عاطفی و احساسی افراد را بر می‌انگیزند. در حالیکه قرمز یک نیروی محرک قوی به شمار می‌رود و زرد به شادی نیاز دارد. رنگ نارنجی با قرار گرفتن در بین این دو رنگ، تعادل احساسی در محیط به وجود می‌آورد و باعث برانگیخته شده احساس گرما و شادی می‌شود.

محیطی ماجراجویانه خواهید ساخت

نارنجی در دکوراسیون داخلی رنگی ماجراجویانه تلقی می‌شود؛ زیرا الهام‌بخش اقدام و ریسک‌پذیری است و به افراد احساس استقلال می‌دهد.

ساخت محیطی با طراوت

معمولا از رنگ نارنجی در طراحی داخلی به خاطر طراوتی که ایجاد می‌کند، استفاده می‌شود. به ویژه زمانی که در برابر رنگ خنثی قرار گیرد، ماهیت خود را بیشتر از پیش نشان می‌دهد. از این رنگ حتی با تم روشن و تیره به راحتی می‌توان به عنوان لهجه در دکوراسیون استفاده کرد.

روحیه را ارتقا می‌بخشد

نارنجی رنگی خوش‌بینانه و نشاط‌آور است که روحیه افراد را جوان می‌کند. مهم نیست که کجا و چه مقدار از این رنگ در دکوراسیون استفاده می‌کنید، هر روز به آن بخش که نارنجی شده خیره شوید، متوجه برانگیختن احساسات خود خواهید شد.

چگونه از رنگ نارنجی در طراحی داخلی استفاه کنیم؟

چگونه از رنگ نارنجی در طراحی داخلی استفاه کنیم؟
چگونه از رنگ نارنجی در طراحی داخلی استفاه کنیم؟

با توجه به اینکه رنگ نارنجی، نشاط‌آور و شادی‌بخش است، برای مکان‌هایی مثل اتاق خواب مناسب نیست. مثلا بهتر است از این رنگ برای دیزاین دیوار اتاق خواب استفاده نشود. پیشنهادات ما برای استفاده از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی گزینه‌های زیر است:

استفاده از مبلمان نارنجی

اگر به دنبال افزودن رنگی پر جنب‌وجوش به فضای زندگی خود هستید، نارنجی گزینه مناسبی است. چه بخواهید این رنگ را برای مبلمان خود انتخاب کنید یا با استفاده از لوازم دکوری کوچکتر، این رنگ آنقدر قدرتمند است که می‌تواند فضایی گرم و  دلپذیر ایجاد کند.

انتخاب مبلمان نارنجی، انتخابی جسورانه است؛ به‌ویژه اگر چارچوب مبلمان به رنگ قهوه‌ای سوخته باشد. اگر دوست دارید یک عنصر نارنجی به فضای خانه خود اضافه کنید می‌توانید صندلی‌های نهارخوری را نارنجی کنید تا کمی هیجان چاشنی فضای آشپزخانه شود.

لوازم جانبی و دکوری نارنجی

اگر هنوز کاملا آماده نیستید که مبلمان نارنجی را به عنوان نقطه کانونی طراحی داخلی انتخاب کنید، استفاده از لوازم جانبی نارنجی می‌تواند روش ظریفی برای افزودن رنگ به فضای شما باشد. کوسن‌های پرتغالی، پتو، فرش‌های رنگ نارنجی را در نظر بگیرید تا کمی هیجان و گرما دریافت کنید. باز هم شک دارید؟! از لوازم دکوری نارنجی مثل گلدان یا تندیس نارنجی استفاده کنید. استفاده از لوازم دکوری پرتغالی در ترکیب با رنگ‌های خنثی به خوبی می‌تواند به آن‌ها رنگ ببخشد.

استفاده از سایه‌های نارنجی

با استفاده از اکسسوری‌های رنگ نارنجی در طراحی داخلی، می‌توانید این رنگ را به صورت سایه برای محیط خود در نظر بگیرید تا فضایی گرم و دلنشین بسازید. البته مطمئن شوید که به درستی به کار می‌برید تا فضایی متعادل ایجاد کنید.

مکمل رنگ نارنجی در دکوراسیون

نارنجی همواره به عنوان رنگی روشن و جسور معرفی می‌شود که می‌تواند به هر محیطی نشاط و شور ببخشد. اگر قصد دارید رنگ نارنجی را تکمیل کنید و محیطی هماهنگ بسازید، از رنگ‌های مکمل آن استفاده کنید. مکمل رنگ نارنجی در دکوراسیون، معمولا رنگ‌های زیر هستند:

  • نارنجی با آبی؛ آبی، همیشه یکی از رنگ‌های مکمل نارنجی در دکوراسیون شناخته می‌شود. فضایی با چند دیوار و فرش آبی در ترکیب با مبلمان نارنجی، ترکیب فوق‌العاده‌ای به شما خواهند داد.
  • نارنجی با سبز تیره؛ به طرز عجیبی به فضای خانه رنگ می‌دهند. دیوار سبز تیره با فرش و عناصر دکوری نارنجی به خوبی نمایش داده می‌شود.
  • نارنجی با قهوه‌ای؛ برای کسانی که علاقه‌مند به سبک کلاسیک یا مدرن هستند، به راحتی می‌توانید مبلمان با چوب تیره با فرش نارنجی ترکیب کنید.
  • نارنجی با قرمز؛ هر دوی این‌ها رنگی پرنشاط هستند که به خوبی می‌توانند در کنار هم قرار گیرند و ترکیب شوند.
  • نارنجی با رنگ‌های خنثی مانند بژ، سفید، کرم و طوسی نیز می‌تواند ترکیب شود و فضایی جذاب ایجاد کند.
مکمل رنگ نارنجی در دکوراسیون
مکمل رنگ نارنجی در دکوراسیون

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی دکوراسیون داخلی

از نظر روانشناسی رنگ نارنجی ثابت شده که این رنگی پویا و همه‌کاره است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از احساسات را در افراد برانگیزد. این رنگ می‌تواند احساساتی مثل شادی، گرما، نشاط و انرژی را به وجود آورد و آن را به انتخابی عالی برای ساخت محیطی جذاب تبدیل می‌کند. از این رنگ می‌توان در فضای نشیمن یا اتاق بازی استفاده کرد تا فضای داخلی با انرژی رنگ نارنجی نیز شاد شود. جالب است بدانید که این رنگ می‌تواند اشتها را برانگیزد و افراد را خلاق‌تر کند. به طور کلی استفاده از ترکیب رنگ نارنجی در طراحی داخلی می‌تواند تاثیر مثبتی روی روحیه و احساسات شما بگذارد.

سخن پایانی

در اینجا درباره اهمیت استفاده از رنگ نارنجی در محیط داخلی و دکوراسیون صحبت کردیم. اینگونه متوجه شدیم با توجه به اینکه کمتر افراد تمایل به استفاده از رنگ نارنجی در طراحی داخلی خود دارند، اما انتخاب آن چه به عنوان لهجه و چه به عنوان کانون اصلی، انتخابی جسورانه است؛ زیرا نارنجی رنگی قدرتمند است که می‌تواند با سایر اجزای دکوراسیون هماهنگ شود و انرژی محیط را افزایش دهد. تیم آرکیدلایت با مدیریت نغمه حسینی در خدمت شماست تا فضای داخلی مورد علاقه خود را بسازید.

سوالات متداول درباره دیزاین رنگ نارنجی در معماری و دکوراسیون داخلی

 از نظر روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی داخلی چه تاثیری دارد؟

از نظر روانشناسی، نارنجی رنگیست که انرژی افراد را افزایش می‌دهد و خانه را به محیطی پر جنب‌وجوش تبدیل می‌کند.

چگونه از رنگ نارنجی همراه با رنگ‌های مکمل در طراحی داخلی استفاده کنیم؟

از رنگ نارنجی می‌توانید به عنوان سایه در کنار رنگ‌های مکمل یعنی آبی، سبز، قرمز و زرد استفاده کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

624 تعداد بازدید

خدمات طراحی دکوراسیون آرکیدلایت

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up