دیزاین رنگ قرمز در معماری و دکوراسیون داخلی

برای استفاده از خدمات طراحی دکوراسیون داخلی آرکیدلایت کلیک کنید

شاید برای برخی استفاده از رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی کم شگفت‌آور باشد، اما باید بگوییم که با استفاده از اصول طراحی داخلی می‌توانید از تم قرمز و میکس آن با رنگ‌های خنثی جلوه خاصی به محیط زندگی یا محل کار خود ببخشید.

با توجه به اینکه بسیاری از ما به رنگ اتاق خود اهمیت نمی‌دهیم، اما از منظر روانشناسی، تاثیری رنگ‌ها می‌توانند روی روحیه ما داشته باشند بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. به همین خاطر ما در گروه آرکیدلایت با مدیریت خانم نغمه حسینی تصمیم گرفتیم که بیشتر درباره استفاه از رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی و تاثیری که می‌تواند روی هیجانات و احساسات ما بگذارد، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذاریم.

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

نحوه استفاده از رنگ قرمز در طراحی داخلی

قرمز یک رنگ همه‌کاره است که می‌تواند هیجان، احساس و گرما به محیط ببخشد. از رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی می‌توانید به عنوان یک لهجه یا حتی یک تم استفاده کنید. در اینجا به چندین مورد از استفاده رنگ به عنوان یک بخشی از طراحی داخلی اشاره می‌کنیم:

  • اگر قصد دارید که رنگ قرمز در ترکیب با سایر بخش‌های محیط یک دیزاین جالب ایجاد کند، می‌توانید به عنوان لهجه از آن استفاده کنید. مثلا کوسن‌های مبلمان خود را با پارچه قرمز طراحی کنید، یا فرش قرمز رنگ و آثار هنری به رنگ قرمز را روی دیوار قرار دهید. معمولا لهجه‌های قرمز علاوه بر ایجاد محیطی گرم، انرژی می‌بخشند و ایده‌های جدیدی برای متفاوت جلوه‌دادن اتاق در ذهن به ارمغان می‌آورند.

نکته مهم: هنگام استفاده از لهجه‌های قرمز در اتاق یا هر محیط دیگری به سایه‌ها نیز توجه داشته باشید تا مکمل رنگ‌های موجود باشند.  یعنی به نوعی هماهنگی ایجاد کنند، مثلا لهجه‌های قرمز در دکوراسیون داخلی به خوبی با رنگ قهوه‌ای و زرد هماهنگ می‌شوند.

  • از رنگ قرمز در طراحی داخلی خانه می‌توانید به عنوان یک ویژگی مکمل استفاده کنید؛ زیرا تاثیر چشمگیرتری دارد. جالب اینجاست که طرح‌های قرمز رنگ علاوه بر ایجاد یک دیزاین منسجم و تاثیرگذار می‌توانند طیفی وسیعی از خلاقیت‌ها را نیز ایجاد کنند. مثلا هنگام ادغام رنگ‌ها حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید، استفاده همزمان و بیش از حد رنگ قرمز کم رنگ و پررنگ در طراحی داخلی می‌تواند زیاد باشد. به همین دلیل برای متعادل کردن بهتر است با سایه‌های صورتی، قهوه‌ای یا نارنجی ترکیب شود.
  • یک ایده جالب برای کسانی که مایلند از رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی استفاده کنند، یک دیوار را کاملا به رنگ قرمز در آورید. سپس با یک مبلمان به رنگ خنثی در محیط هماهنگی به وجود آورید.
  • از قرمز می‌توانید در محیط آشپزخانه نیز استفاده کنید. مثلا یک کمد بزرگ اختصاصی که در مرکز آشپزخانه قرار گرفته را به رنگ قرمز طراحی کنید. وقتی دیوارهای آشپزخانه به رنگ روشن و سفید باشند، تضاد جالبی در محیط به وجود می‌آورد.

مکمل های رنگ قرمز در طراحی داخلی

مکمل های رنگ قرمز در طراحی داخلی
مکمل های رنگ قرمز در طراحی داخلی

حتما این سوال شماست که مکمل‌های رنگ قرمز در طراحی داخلی چه رنگ‌هایی هستند؟! سوال درست و کاملا به جاییست؛ زیرا این رنگ‌ها در کنار هم یک عنصر تکمیل‌کننده در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند. مکمل های رنگ قرمز در طراحی داخلی:

  • متالیک: اگرچه استفاده از رنگ‌های قرمز و متالیک در کنار هم انتخاب جسورانه‌ای محسوب می‌شوند، اما رنگ قرمز در واقع به‌عنوان یک عنصر خنثی‌کننده عمل می‌کند.
  • قهوه‌ای شکلاتی: یکی دیگر از مکمل های رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی، رنگ قهوه‌ای شکلاتی است؛ به خصوص برای کسانی که به دکوراسیون کلاسیک و سنتی علاقه دارند.
  • آبی پاستیلی: یک انتخاب هوشمندانه برای کسانی که مایلند طراحی محیط خانه کاملا پویا و سرشار از انرژی و آرامش باشد. با توجه به اینکه رنگ قرمز به تنهایی کمی دلهره‌آور به نظر می‌رسد، استفاده از سایه‌های آبی پاستیلی در کنار آن می‌تواند یک فضای کلاسیک منسجم پدید آورد.
  • سفید: هماهنگی رنگ سفید با قرمز در دکوراسیون داخلی، یک ترکیب کلاسیک است. با توجه به اینکه قرمز و سفید دو رنگ اصلی هستند، وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند تاثیر فوق‌العاده‌ای در محیط به وجود می‌آورند.
  • فیروزه‌ای: یک ترکیب عجیب و غریب در دکوراسیون داخلی، ترکیب قرمز با فیروزه‌ای است. هر چند که این دو رنگ هر دو چشمگیر و قدرتمند هستند، اما در کنار هم به نوعی یکدیگر را خنثی می‌کنند. مثلا نتیجه استفاده از رنگ آبی فیروزه‌ای در اتاق خواب، ورود به محیطی سرشار از انرژی و هیجان و در عین‌حال کاملا آرامش‌بخش می‌شود.
  • سبز: یکی دیگر از مکمل های رنگ قرمز در طراحی داخلی، رنگ سبز است. این دو رنگ مکمل یکدیگر هستند و نتیجه ترکیب آن‌ها تماشای محیطی پویا و شاد می‌شود.
  • نارنجی: با ترکیب قرمز و سایه‌های نارنجی، یک محیط مدرن و آرامش‌بخش ایجاد می‌شود. در ترکیب این دو رنگ در دکوراسیون داخلی، قرمز بیشتر می‌درخشد و نمای متفاوتی ایجاد می‌کند.
  • بژ: اگر به دنبال راهی برای خنثی کردن رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی هستید، کمی سایه بژ به آن اضافه کنید. ترکیب رنگ قرمز و بژ می‌تواند کنتراست خوبی در محیط پدید آورد.

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

آیا می‌دانستید هر رنگی در دنیای ما انسان‌ها، داستان و روایتی برای روح و روان ما دارد؟! در ادامه می‌خواهیم ببینیم که روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی چیست و چه تاثیری روی ذهنیت ما دارد؟

از منظر روانشناسی، استفاده از رنگ قرمز و سایه‌های آن در دکوراسیون داخلی، معمولا با احساسات عمیق، انرژی، قدرت، اشتیاق، عشق، میل و گاهی انتقام همراه هستند. قرمز یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین رنگ‌هاست که می‌توان از آن به میلیون‌ها روش استفاده کرد و یک حالت جدید ایجاد کرد.

روانشناسی رنگ باور دارد که استفاده از قرمز که رنگی پر انرژی است، به طراحی و دکوراسیون داخلی هیجان و شور می‌بخشد. جالب است بدانید که رنگ قرمز به عنوان جاه‌طلبی، اراده و اعتماد به‌نفس در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر هم استفاده از رنگ قرمز در طراحی محیط‌های تجاری و اداری به وفور دیده می‌شود و رایج است. معمولا رنگ قرمز در ترکیب با زرد، یکی از رایج‌ترین ترکیب‌ها برای رستوران‌ها و به‌ویژه فست‌فودی‌هاست؛ زیرا این رنگ‌ها بخش گرسنگی را در مغز تحریک می‌کنند و باعث بروز رفتارهای تکانشی از افراد می‌شوند.

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی
روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی نشان می‌دهد که ترکیب قرمز با رنگ‌های قهوه‌ای به محافظت و ثبات اشاره دارد. به همین دلیل از این رنگ به عنوان سایه استفاده می‌شود تا اثر رنگ قرمز را خنثی کند. اگر به صورت جداگانه استفاده شود، هدف می‌توانید ایجاد حس اعتماد، راحت و در عین حال بی‌دردسر باشد

 سخن پایانی

آنچه در این مطلب از آرکیدلایت؛ ارائه‌دهنده خدمات طراحی داخلی با مدیریت خانم نغمه حسینی، درباره استفاده از رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی بود. قرمز رنگ قدرتمندی است و استفاده از آن در طراحی داخلی می‌تواند طیف وسیعی از احساسات و هیجان را به وجود آورد. هنگامی که رنگ قرمز متفکرانه در دکوراسیون داخلی گنجانده شود، می‌تواند فضا را متحول کند و تاثیری ماندگار به وجود آورد. استفاده از این رنگ چه به عنوان لهجه، مبلمان یا حتی روی یک بخش از محیط، توانایی این را دارد که گرما به محیط ببخشد. استفاده از رنگ قرمز در کنار سایه‌ها، می‌تواند احساسات مختلفی را به همراه داشته باشد.

سوالات متداول درباره دیزاین رنگ قرمز در معماری و دکوراسیون داخلی

  • چگونه از رنگ قرمز در طراحی داخلی می‌توان استفاده کرد؟

از رنگ قرمز در طراحی و دکوراسیون داخلی می‌توانید به روش‌های مختلفی مثل لهجه، طرح‌های رنگی در مبلمان، دیوارها و لوازم جانبی می‌توان استفاده کرد.

  • رنگ قرمز چه تاثیری بر احساسات و فضای کلی محیط دارد؟

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی نشان می‌دهد که این رنگ انرژی، اشتیاق و هیجان را بر می‌انگیزد و می‌تواند فضایی گرم، دلپذیر و دراماتیک و جسورانه ایجاد کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

خدمات طراحی دکوراسیون آرکیدلایت

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up