دیزاین رنگ خاکستری در معماری و دکوراسیون داخلی

برای استفاده از خدمات طراحی دکوراسیون داخلی آرکیدلایت کلیک کنید

رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی مخصوص افرادیست که به دنبال سبک طراحی مینیمال و شکیل هستند. نکته جالب درباره رنگ خاکستری این است که به هر سبک طراحی داخلی، لطافت می‌بخشد و معمولا با هر طیف رنگی هماهنگی دارد. شاید انتخاب گروه محدودی باشد، اما باید اشاره کنیم که خاکستری در گروه رنگ‌های خنثی است که می‌تواند نقش تکمیل‌کننده در کنار هر رنگ دیگری ایفا کند.
معمولا از رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی به‌عنوان یک سایه در کنار سایر پالت‌های رنگی استفاده می‌شود. در ادامه همراه بخش وبلاگ گروه آرکیدلایت با مدیریت خانم نغمه حسینی شوید تا با جزئیات بیشتری درباره نحوه استفاده از رنگ خنثی خاکستری در طراحی داخلی آشنا شویم.

رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی

فواید تزئین با رنگ خاکستری در طراحی داخلی

عموما از رنگ خاکستری در طراحی داخلی به‌عنوان رنگ پایه روی دیوارها استفاده می‌شود تا به برجسته‌تر شدن رنگ‌های دیگر کمک کند. این رنگ، کم‌هزینه است و به راحتی می‌تواند در کنار هر رنگی در طراحی داخلی جای بگیرید؛ یعنی به شما امکان اینکه هر طیف رنگی که دوست دارید در فضای داخلی به کار ببرید را فراهم می‌کند.

امکان استفاده از سایه‌های خاکستری

همانطور که گفتیم خاکستری رنگی خنثی است که می‌تواند با رنگ‌های گرم و سرد همانگ شود. جالب است بدانید که بسیاری از طراحان داخلی معتقدند که چشم ما انسان‌ها توانایی تشخیص 500 سایه مختلف از رنگ خاکستری را دارد. تناوب تم‌های مختلف خاکستری در دکوراسیون داخلی می‌تواند بر ریتم و عمق یک سبک تاثیر بگذارد.

خاکستری را می‌توان با لهجه‌های گرم ترکیب کرد

ترکیب خاکستری با رنگ‌های گرم مثل کرم یا سفید به خوبی در اتاق خواب یا نشیمن جواب می‌دهد. برخی معتقدند که استفاده از رنگ کرم در دکوراسیون داخلی و به تنهایی کمی کسل‌کننده و نود به نظر می‌رسد؛ بنابراین ترکیب آن با رنگ خاکستری می‌تواند محیطی تازه و جذاب به ارمغان آورد.

خاکستری را می‌توان با لهجه‌های گرم ترکیب کرد78.jpg
خاکستری را می‌توان با لهجه‌های گرم ترکیب کرد78.jpg

رنگ خاکستری تعادل را در محیط داخلی برقرار می‌کند

یکی از فواید به کارگیری رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی، تعادل و هماهنگی را در فضا ایجاد می‌کند. مثلا استفاده از رنگ‌های سیاه و سفید به تنهایی غیرمتعادل و غیر عادی به نظر می‌رسد؛ هنگامی که از رنگ‌های خنثی مثل خاکستری استفاده می‌شود، هماهنگی و تعادل در همه رنگ‌ها و اجزا برقرار می‌شود. برای مثال استفاده همزمان از سایه‌های گرم در کنار خاکستری و رنگ‌های سرد می‌تواند ظاهری هماهنگ به خانه ببخشد.

خاکستری از رنگ بژ سبقت گرفته است

نکته جالب توجه در دنیای طراحی داخلی این است که چندین سال گذشته یکی از رنگ‌های محبوب خنثی، رنگ بژ بود. در آن زمان رنگ بژ تنها با چند رنگ هماهنگ می‌شد و به طراحان داخلی فضای بیشتری برای استفاده از رنگ‌های مختلف را نمی‌داد، اما با روی کار آمدن خاکستری، بژ محبوبیت خود را به نسبت از دست داد؛ زیرا خاکستری با هر تم رنگی می‌تواند هماهنگ شود.

خاکستری رنگی کاربردی برای پس‌زمینه است

از فواید کاربرد رنگ خاکستری در طراحی داخلی، پس زمینه‌ای عالی برای نمایش رنگ‌های برجسته است. برخلاف رنگ سفید، خاکستری رنگی ملایمتر است و در کنار رنگ‌های دیگر کنتراست خوبی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا همه چیز ظریف‌تر به نظر برسد.

رنگ خاکستری روی افراد داخل محیط تاثیر مثبت می‌گذارد

شاید عجیب به نظر برسد، اما طراحان داخلی رنگ خاکستری را با افراد واقعی و زنده مقایسه می‌کنند؛ زیرا این رنگ به خاطر ماهیت سازش می‌تواند صلح و آشتی در محیط برقرار کند. به همین دلیل است که در سبک‌های مدرن، اغلب افراد رنگ خاکستری را برای آپارتمان خود انتخاب می‌کنند. باز هم اشاره می‌کنیم که رنگ خاکستری، رنگی پرطرفدار و انتخاب اول طرح‌های مینیمالیسیتی و مدرن است.

مکمل رنگ طوسی در دکوراسیون

رنگ خاکستری و طوسی در یک گروه و دسته قرار می‌گیرند و تفاوت اندکی با هم دارند. در حقیقت رنگ طوسی جزو زیرمجموعه خاکستری است که در ترکیب آن کمی رنگ آبی نیز وجود دارد. با شناخت مکمل رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی یا رنگ طوسی می‌توانید یک دیزاین هماهنگ و جذاب در خانه خود پدید آورید.

خاکستری با سفید

یک مکمل رنگ طوسی در دکوراسیون، ترکیب آن با سفید است. مثلا رنگ‌های ملایم خاکستری را می‌توانید در آشپزخانه یا حمام خانه با هم ترکیب کنید و یک فضای زیبا بسازید. اگر هم با یک عنصر چوبی با رنگ گردویی ملایم ترکیب شوند، یک پالت رنگی متفاوت در محیط ایجاد می‌کنند.

خاکستری و طوسی

صورتی، مکمل رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی است. این دو رنگ در کنار هم به‌خوبی جور هستند و یک ترکیب جذاب می‌سازند. رنگ صورتی پاستیلی انتخابی هوشمندانه برای کم کردن شدت تیرگی رنگ خاکستری است.

خاکستری و زرد

رنگ دیگری که مکمل خاکستری در طراحی داخلی به شمار می‌رود، زرد است. برای طراحی فضاهای آرامش‌بخش و در عین حال سرشار از انرژی می‌توانید دو رنگ زرد و خاکستری را باهم ترکیب کنید و یک فضای ایده‌آل بسازید. اگر هم دوست دارید که کنتراست بیشتر در فضا برقرار شود، می‌توانید از لوازم جانبی چوبی و سفید نیز استفاده کنید.

خاکستری و رنگ مرجانی

این دو رنگ به‌خوبی با یکدیگر جور می‌شوند؛ زیرا در یک طیف قرار می‌گیرند. ترکیب این دو رنگ می‌تواند انتخاب مناسبی برای فضاهای کوچک و کم‌جا باشد؛ زیرا هم آرامش‌بخش هستند و هم به بزرگتر نشان داده شدن محیط کمک می‌کنند.

خاکستری و آبی کم رنگ

ممکن است کمی از دیدن اینکه آبی کم رنگ، مکمل رنگ خاکستری است متجب شوید، اما این دو رنگ در کنار هم می‌توانند به خوبی هماهنگ شوند. معمولا در طراحی داخلی استفاده از دو رنگ خاکستری و آبی کم رنگ را برای اتاق خواب پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا هم محیط آرامی ایجاد می‌شود و هم با عناصر دکوری که زمینه رنگ چوب دارند، ترکیب می‌شوند.

خاکستری و قرمز

قرمز می‌تواند مکمل رنگ طوسی در دکوراسیون باشد. دکوراسیون خاکستری یک بوم عالی برای بسیاری از رنگ‌های برجسته می‌سازد و یکی از این رنگ‌ها، قرمز است. لهجه‌های قرمز خنکی رنگ خاکستری را خنثی می‌کند و دکور جسورانه‌ای به فضا می‌بخشد. مثلا می‌توانید یک دیوار با پس‌زمینه خاکستری تیره را با یک لهجه قرمز طراحی کنید تا نمای متفاوتی به دیوار بخشیده شود. اگر هم به دنبال یک طراحی دراماتیک هستید که انرژی و شور به فضا ببخشد، می‌توانید از این ترکیب جذاب استفاده کنید.

خاکستری و خردلی

اگر به دنبال طراحی و تزئین اتاق کوچکی هستید که نور کافی دریافت نمی‌کند، می‌توانید از خردلی استفاده کنید. خردلی رنگی تاثیرگذار است که تلفیق آن با رنگ‌های تیره می‌تواند فضایی مجلل ایجاد کند. رنگ خردلی به فضا انرژی و روشنایی می‌بخشد. هنگامی که رنگ خاکستری با رنگ خردلی همراه شود، تضاد بین این دو کاملا قابل توجه است.

 سبز و خاکستری

رنگ‌های سبز و خاکستری در دکوراسیون داخلی، طبیعت را به خانه می‌‌آورند؛ زیرا هر دو قدرتمند هستند و تازگی را به خانه می‌آورند. این دو رنگ در کنار هم یکدیگر را تقویت می‌کنند و در ترکیب باهم و در جایی با نور طبیعی زیاد، بهترین طراحی را به ارمغان می‌آورند. رنگ‌های سبز جواهری نور را جذب می‌کنند؛ بنابراین انتخاب پارچه‌هایی با ویژگی‌های بازتابنده و انتخاب الگوهای بزرگ با فضای بزرگ سفید، به اتاق نور مطبوع و روشنی می‌بخشد. مثلا کاغذ دیواری با پس‌زمینه خاکستری روشن و فرش براق سبز، پایه‌ای آرام ایجاد می‌کند که یک زمینه عالی برای درخشش رنگ سبز به وجود می‌آورد.

روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی دکوراسیون داخلی

هنگامی که صحبت از دکوراسیون داخلی به میان می‌آید، انتخاب رنگ‌های متناسب می‌تواند به قدرت و شکل دادن به محیط نقش مهمی ایفا کند. روانشناسی رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی بررسی می‌کند که چگونه این رنگ فضای شما را به محیطی امن، متعادل و ظریف تبدیل می‌کند.

  • ظرافت بی‌انتها: از نظر روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی داخلی نمایانگر ظرافت بی‌انتها و طراحی کلاسیک است.
  • بی‌طرفی و تعادل: جالب است بدانید که خاکستری به‌عنوان یک رنگ خنثی و همه‌کاره نماد تعادل و بی‌طرفی است. فضایی آرام ایجاد می‌کند و حس تعادل را در فضاهای زندگی تقویت می‌کند.
  • آرامش بی‌نظیر: سایه‌های روشن خاکستری در دکوراسیون داخلی نماد آرامش و صلح است. این رنگ آرامش ایجاد می‌کند و برای اتاق خواب انتخابی ایده‌آل است.
روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی دکوراسیون داخلی98.jpg
روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی دکوراسیون داخلی98.jpg

سخن پایانی

این مطلب از بخش وبلاگ آرکیدلایت را به بیان جزئیاتی مهم از کاربرد رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی اختصاص دادیم و از منظر روانشناسی نیز رنگ خاکستری را بررسی کردیم. خاکستری به خاطر تطبیق‌پذیری و سایه‌های بی‌شمار، یکی از رنگ‌های پرطرفدار در حوزه دکوراسیون داخلی است. خاکستری با بیشتر طیف‌های رنگی هماهنگ می‌شود و می‌تواند در ترکیب با رنگ‌های مکمل، فضای متفاوت و زیبا بسازد. در انتها برای آشنایی بیشتر با گروه طراحی داخلی آرکیدلایت با مدیریت نغمه حسینی می‌توانید برای اجرای طرح‌های مورد علاقه خود از ما مشاوره بگیرید.

سوالات متداول درباره دیزاین رنگ خاکستری در معماری و دکوراسیون داخلی

  • مکمل رنگ طوسی در پرده چه رنگی است؟

طوسی بر پایه رنگ خاکستری با کمی تناژ آبی است. مکمل رنگ طوسی در پرده می‌تواند زرد، خردلی، صورتی یا آبی روشن باشد.

  • چرا رنگ خاکستری در طراحی داخلی طرفدار دارد؟

رنگ خاکستری و طوسی، خنثی و همه‌کاره هستند و به راحتی با هر طیف رنگی جور می‌شوند. کمتر رنگی را می‌توانید بیابید که با رنگ خاکستری هماهنگ نباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

خدمات طراحی دکوراسیون آرکیدلایت

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up